Voetbalstress? Met nuttige tips naar het wereld kampioenschap! Door Joost Ostendorf Coaching Deventer

  • Home
  • fysieke klachten
  • Voetbalstress? Met nuttige tips naar het wereld kampioenschap! Door Joost Ostendorf Coaching Deventer

Voetbalstress?

We zitten volop in het voetbaltoernooi, en we zitten in de finale! Als coach zit ik uiteraard ook op de bank!

Spannende wedstrijden, op het puntje van de stoel of bank, of in de volle zon op een terras met een biertje erbij. (of een paar…).
Hartstikke mooi, inderdaad, maar wat doet de voetbalstress met het hart? Laten stikken? Nee toch, dat is niet nodig. Met enkele eenvoudige oefeningen kun je de voetbalstress die uit de hand dreigt te lopen in toom houden en ervoor zorgen dat het een nuttige en aangename spanning blijft zonder dat je er hart of andere klachten door gaat krijgen.

 

 

 

Zoals Cruiff al zei: wat is het leven zonder doel?

 

 

 

Stress is een normaal verschijnsel, het is een soort spanning die door adrenaline gevoed wordt. Adrenaline is een hormoon dat belangrijk voor ons is, het zorgt ervoor dat we in actie komen als het nodig is. Een teveel is niet goed, dan gaan we klachten krijgen die we vaak stress noemen. Teveel stress geeft uiteindelijk ook lichamelijke klachten als hoofdpijn, spierpijn, maagklachten, migraine, hoge bloeddruk etcetera.
We kunnen zelf ons adrenalinegehalte beïnvloeden.
hartcoherentie / bio-feedback:
Uit onderzoek is gebleken dat niet alleen in je hoofd hersencellen zitten maar dat ook het hart een zelfstandig functionerend netwerk van zo’n 40.000 hersencellen heeft dat samenwerkt met de hersenen.
Cardiologen hebben ontdekt dat naarmate je hart regelmatiger klopt (snelheid is niet van belang, wel de regelmaat!) dat er dan een signaal naar je hypofyse in je hersenen gaat en verzocht wordt de aanmaak van adrenaline en cortisol af te bouwen en de aanmaak van endorfines op te voeren. Adrenaline is een stresshormoon, cortisol een angsthormoon, en endorfines zijn gelukshormonen. Die krijg je als je ergens een kick van krijgt, sporten, muziek maken, of elke andere activiteit waar je erg van geniet.
Door bewust ritmischer en dieper te ademen, ontspannen te kijken, (twinkelen met je ogen, glimlachen en tong kaken en schouders lekker ontspannen, gaat je hartslag zich aanpassen aan de regelmaat van je ademhaling en gaat het signaal naar je hersenen. Vervolgens nemen de productie van de stresshormonen adrenaline en cortisol af en worden helende, endorfines aangemaakt. Hierdoor wordt een positievere emotionele toestand bereikt, (FLOW-ervaring). Dit wordt hartcoherentie genoemd.
Vanuit deze coherente staat is het gemakkelijker afstand te nemen van de dagelijkse gang van zaken en in dit geval even afstand te nemen van de wedstrijd als de spanning te hoog wordt. Je kunt letterlijk en figuurlijk even diep zuchten en jezelf lucht geven. Door de afstand even te nemen, kun je de relativiteit van het voetbal ook weer even ervaren, en daarna weer iets rustiger de wedstrijd met veel plezier volgen.
Zo voorkom je problemen en fysieke klachten.

Om deze processen te trainen en aan te tonen maak ik gebruik van biofeedback-apparatuur. De resultaten zie je op de apparatuur, die geeft het effect van stress op je lichaam en geest snel inzichtelijk in beeld en geluid. Je merkt wat je anders kunt doen om de stress en burn-out efficiënt te reduceren en te reguleren, ook in stress oproepende situaties.

de stappen om te komen tot hogere hartcoherentie:

1) ga stevig zitten of staan

2) haal diep adem via je buik (“alsof de lucht uit je tenen komt”) kort door de neus in en met bolle lippen uit zuchten (inademen: buik uit, uitademen: buik in)

3) twinkel met je ogen, glimlach en ontspan tong/kaken/schouders

4) neem een mooie herinnering in gedachten en maak die weer groot

 

Fijne wedstrijd, en laat Oranje kampioen worden!